Körkort för tung trafik

Här hittar du all information och hjälp för att få köra med tunga fordon!

Your image
Lastbil

Your image
Lastbil och släp

YKB Fortbildning

Vi kommer under vecka 12/13 att hålla i alla fem fortbildningsdelkurserna.

För mer information kontakta oss:

Bokning kan göras nedan.

Mars 2024
local_shipping

YKB - Yrkesförarbevis

Kontakta oss för mer information

Information om körkort

Information om C, CE och D körkort - vad du behöver veta...

Tung Lastbil

Körkortsbehörigheten C ger rätt att köra lastbilar utan övre viktbegränsning. Du får också köra personbilar med en totalvikt över 3 500 kg utan övre viktbegränsning. Du får koppla till en lätt släpvagn med totalvikt på högst 750 kg.

För att få ett C-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla:

Du har svenskt körkort med B-behörighet.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 21 år (18 år vid yrkesförarutbildning i gymnasieskolan eller hos utbildare med tillstånd om du utbildar dig för att utföra godstransporter med tung lastbil).
Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.

Krav för att få övningsköra

För att få övningsköra för behörighet C ska du

ha fyllt 20 år
ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat.

För att få övningsköra privat med fordon som kräver behörigheten C måste du som övningskör ha körkort med behörighet B eller tidigare ha haft körkort som omfattat C-behörighet. När du ska övningsköra privat ska handledaren ta med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten "ÖVNINGSKÖR" ska placeras så att den är väl synlig bakifrån. Det är handledaren som är ansvarig och ses som förare vid övningskörningen.

Lastbil och släp

Körkortsbehörigheten CE ger rätt att köra lastbilar utan övre viktbegränsning. Du får också köra personbilar med en totalvikt över 3 500 kg utan övre viktbegränsning. Du får koppla till en eller flera släpvagnar utan övre viktbegränsning.

För att få ett CE-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla

Du har svenskt körkort med C-behörighet.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 21 år (18 år vid yrkesförarutbildning i gymnasiekolan eller hos utbildare med tillstånd om du utbildar dig för att utföra godstransporter med tung lastbil).

Krav för att få övningsköra

För att få övningsköra för behörighet CE ska du:

• ha fyllt 20 år
  • ha ett giltigt körkortstillstånd som omfattar den behörighet du ska övningsköra för
  • ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat

Buss

Körkortsbehörigheten D ger rätt att köra bussar oavsett antal sittplatser och längd

För att få ett D-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla

Du har svenskt körkort med B-behörighet.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 24 år. (18 år om du om du utbildar dig för att utföra persontransporter med buss i gymnasieskolan, med vissa begränsningar*.) (21 år om du utbildar dig för att utföra persontransporter med buss hos utbildare med tillstånd eller kommunal vuxenutbildning*.)

Krav för att få övningsköra
För att få övningsköra för behörighet D ska du:

• ha fyllt 23 år
  • ha en godkänd handledare om du ska övningsköra privat

För att få övningsköra privat med fordon som kräver behörigheten D måste du som övningskör ha körkort med behörighet B eller tidigare ha haft körkort som omfattat D-behörighet. När du ska övningsköra privat ska handledaren ta med sig handledarbeviset. Den grönvita skylten ÖVNINGSKÖR ska placeras så att den är väl synlig bakifrån. Det är handledaren som är ansvarig och ses som förare vid övningskörningen.

Priser - C, CE och D

Utbildningar